Meld u aan voor onze nieuwsbrief

• Facebook - White Circle

Ontbijtprogramma

Sunrise Kids in

Capricorn

Over ons

In februari 2007 zijn Chris en Bonnie Biegnaar bij toeval beland in de township Capricorn. De armoede van deze wijk maakte diepe indruk. Chris en Bonnie zijn toen gestart met een ontbijtprogramma (Sunrise Kids) in Capricorn. Chris en Bonnie zijn beide geboren en getogen in Kaapstad en woonachtig in een wijk niet ver van de township Capricorn. In de wijk Capricorn wonen duizenden mensen die letterlijk niets hebben. Ze hebben zo weinig dat veel kinderen zonder ontbijt naar school gaan.

Volgens Chris en Bonnie is het leervermogen van kinderen beduidend minder als ze met een lege maag naar school gaan. Daar moest iets aan gebeuren. Ze zijn begonnen met 2 ochtenden per week ontbijt uitdelen. Inmiddels is de Stichting financieel in staat om vele kinderen iedere schooldag van ontbijt te voorzien op verschillende locaties en wordt Chris ondersteund door lokale vrijwilligers.

Het bestuur van de stichting zorgt vanuit Nederland voor voldoende middelen om het programma draaiende te houden. Daarnaast is er de dagelijkse operatie in Kaapstad. Chris is de sleutelfunctionaris in Zuid-Afrika. Hij is verantwoordelijk is voor de distributie van het ontbijt. De lijnen zijn kort en de organisatie is eenvoudig. In Nederland worden de gelden ingezameld.  De kosten van de stichting worden zo laag mogelijk gehouden. Het bestuur van de stichting verricht haar werkzaamheden zonder vergoeding. Vele lokale vrijwillgers in Capricorn spannen zich belangeloos in om zo de kinderen van Capricorn de beste kans op een goede toekomst te geven.

En Stichting Capricorn gaat verder. Tijdens een middagprogramma kunnen de kinderen meedoen aan spelactiviteiten, krijgen zij hulp bij hun huiswerk en een warm welkom dat ze een gevoel van veiligheid geeft. Stichting Capricorn betrekt de lokale gemeenschap bij haar werk, omdat ze wil bijdragen aan duurzame oplossingen.

Katja van Driel

Mijn naam is Katja van Driel en ik ben de voorzitter en oprichter van Stichting Capricorn. Het idee voor onze stichting  is geboren tijdens mijn aanwezigheid in Kaapstad in 2007. De kinderen in de township Capricorn werden destijds door Chris en Bonnie Biegnaar 2x per week voorzien van ontbijt. Mijn wens om dit verder uit te bouwen, heeft geleid tot Stichting Capricorn. Vol overgave zijn wij bezig om maandelijks voldoende middelen bij elkaar te krijgen om de continuïteit voor de kinderen te garanderen. Eenmaal per jaar proberen we persoonlijk een bezoek te brengen aan Kaapstad om feeling te houden met ons project en de sfeer te kunnen ervaren. Het lijkt misschien een druppel op een gloeiende plaat maar voor de kinderen die dagelijks komen ontbijten, is het een wereld van verschil. Het is een prettig idee dat deze kinderen de dag kunnen beginnen met een volle maag en zich kunnen concentreren op hun school!

Graag stellen wij het bestuur van Stichting Capricorn aan u voor. Hieronder vertellen zij u meer over zichzelf en hun betrokkenheid bij de stichting.

Kim Wilbers

Mijn naam is Kim Wilbers-van Schaick Zillesen. Ik heb 3 kinderen die vanzelfsprekend elke ochtend met een volle maag en een rugzak met lunch en fruit naar school gaan. Want iedereen weet dat je beter op kan letten als je maagje gevuld is. Door de enthousiaste verhalen en indrukwekkende foto’s van mijn goede vriendin Katja, werd ik al snel overtuigd om me in te zetten voor de straatarme kinderen van township Capricorn. En na een bezoek in december 2012 kan ik met volle overtuiging zeggen dat we goed bezig zijn! Als penningmeester ben ik verantwoordelijk voor de financiën van Stg Capricorn en kan ik zeggen dat elke euro goed en eerlijk terecht komt bij de kinderen die het hard nodig hebben.

Kim Vermeulen

Mijn naam is Kim Vermeulen en ik ben secretaris van Stichting Capricorn. Mijn warme vriendschap met Kim en Katja gaat vele jaren terug en vanuit die vriendschap heb ik de stichting ook altijd graag gevolgd. Een van mijn passies is het werken met en het begeleiden van kinderen. Deze passie maakt het werken voor de stichting voor mij extra betekenisvol. Ik hoop dan ook mijn steentje bij te kunnen dragen aan een mooier leven voor de kinderen in Kaapstad. Hiernaast vind ik het leuk (vanuit mijn werk en opleiding) om me bezig te houden met het vakgebied Marketing. Voor de stichting houdt dit in dat ik graag wil kijken hoe we de stichting onder de aandacht kunnen brengen bij nog meer mensen, zodat we nog meer goed werk kunnen doen voor de kinderen. Thuis is het bij ons ook vaak een gezellig ‘full house’ met de kinderen van mij en Roland: Luna, Anna, Thom, Isa en Flore. Zij vinden het ook super leuk dat we met de stichting zorgen voor een mooier leven voor de kinderen in Capricorn.

Middagprogramma

Tijdens het middagprogramma worden de kinderen na schooltijd opgevangen door Chris en enkele lokale vrijwilligers. Na de ontvangst is er tijd en gelegenheid voor sport en ontspanning.

We streven ernaar om onze kinderen veiligheid en warmte te bieden middels deze extra voorziening. In de toekomst willen we ons middagprogramma verder uitbreiden. Zo krijgen de kinderen nu al begeleiding bij hun huiswerk en onderwijs in levenslessen. De kinderen presteren aanzienlijk beter op school door de zorg en begeleiding die de Stichting biedt. Een goede opleiding geeft de kinderen betere kansen voor de toekomst. Zo heeft de zorg die de Stichting geeft een duurzaam effect.

Op dit moment zijn we in staat om 2 middagen per week een programma te organiseren. Dit vindt plaats op dinsdag en donderdag. We gebruiken hiervoor ook de Blauwe Kerk in Capricorn. De middagen zijn een mix van leren, ontspanning en wat lekkers na school. Om de kinderen voldoende aandacht te kunnen geven, wordt een beroep gedaan op lokale vrijwilligers zoals een leraar Engels die regelmatig komt ondersteunen in de periode voorafgaand aan een proefwerkperiode. Ook worden er  bijlessen in wiskunde gegeven voor de leerlingen die in de bovenbouw zitten.

Ontbijtprogramma

Dagelijks gaat voor dag en dauw de wekker en staat Chris in zijn keuken grote pannen met pap te maken. Rond 6.30 uur gaat Chris vervolgens naar Capricorn om alles in orde te maken voor het ontbijt. De pap wordt klaargemaakt en alvast in kommetjes gedaan. De kinderen komen binnen en genieten samen van de warme pap.

Na het eten is het tijd om naar school te gaan en stimuleert Chris de kinderen om tijdig richting school te vertrekken.Sinds medio 2019 zijn we terug in de ‘blauwe kerk’. Dit pand is centraal gelegen in Capricorn en geschikt voor onze doeleinden.

We streven ernaar om zoveel mogelijk kinderen elke schooldag te voorzien van ontbijt. Gemiddeld bezoeken tussen de 150 en 250 kinderen dagelijks ons programma. Elk ontbijt kost € 0,35. Door onze kleinschaligheid en onze passie voor deze kinderen, kunnen wij persoonlijk instaan voor een efficiënte en kostenbewuste organisatie!

De vrijwilligers

De spil in Kaapstad is Chris Biegnaar die verantwoordelijk is voor alle operationele zaken in Capricorn. Hij is de initiatiefnemer en grote inspiratiebron. Chris wordt terzijde gestaan door zijn echtgenote Bonnie en een aantal lokale vrijwilligers. Een paar willen we graag even aan u voorstellen:

• Pumla is een trouwe vrijwilliger, deze krasse dame van 70+ heeft jarenlang onze kinderen welkom geheten in haar eigen huis. Nu helpt zij Chris in de Blauwe Kerk. Pumla kent de operatie als geen ander en weet hoe zij de handen uit de mouwen moet steken.

• Ook de dames Eylene en Dolly komen dagelijks helpen met afwassen en opruimen. Hun eigen (klein)kinderen nemen ook dagelijks deel en beide dames wonen in de directe omgeving van de blauwe kerk. Sinds kort in ook sister Honey aan boord; zij is gelieerd aan de blauwe kerk en daarmee verantwoordelijk voor orde en netheid. En dat doet ze vol overtuiging. Dank zij haar wordt er dagelijks schoongemaakt en ziet alles er tip top uit.

• Naast een vaste kern aan vrijwilligers, zijn er diverse lokale mensen die regelmatig inspringen evenals enkele kinderen die de handen uit de mouwen steken.